Tacks trainingsschema

Extensieve intervaltraining
Zeker 70 % van uw totale trainingsomvang zou moeten bestaan uit duurtraining. Maar de meeste onder ons vinden duurtraining saai en vervelend, juist daarom zijn de BRA trainingen. Een kleine extensieve kern (set) is plezierig (afwisselend) en heel effectief. Tijdens deze trainingen kan het accent liggen op tempo, omwentelingen, kracht of misschien wel vermogen. U moet deze sets af kunnen werken zonder te hijgen of te stompen. Wordt het voor uw gevoel te intensief schakel dan terug of verlaag de slope of het vermogen. Bedenk dat een goed uitgevoerde training effect heeft en niet een half of verkeerd uitgevoerde training. Beginnende renners kunnen het beste starten met deze BRA trainingen.
Trainingschema downloaden

Intensieve intervaltraining
Een viaduct, een harde tegenwind of het inhalen van een andere renner kan oorzaak zijn dat de hartslag snel omhoog gaat. Om het lichaam op dit soort (tempo)versnellingen voor te bereiden is het noodzaak interval training te doen. Voer deze niet meer dan één keer per week uit en doe de daarop volgende dag een hersteltraining of een rustige duurtraining. Deze trainingen komen pas in beeld tijdens de Intensity periode. Intensieve interval trainingen zijn zwaar, zorg dat u goed uitgerust aan deze trainingen begint.
Trainingschema downloaden

Krachttraining

Naast een goed uithoudingsvermogen (VO2MAX) is kracht voor een renner een onmisbaar element. Specifieke kracht kunnen we heel goed trainen op de Tacx trainers. Deze trainingen komen vooral voor aan het einde van de Base periode, in de Build periode en in de Intensity periode. Zorg dat je goed uitgerust aan deze trainingen begint want BRP trainingen zijn zwaar en belasten de spieren behoorlijk. BRP trainingen zijn trainingen voor gevorderde renners.
Trainingschema downloaden

Klimtraining 
Klimmen is een gave, maar uw klimcapaciteiten kunt wel verbeteren door specifiek te trainen. Hoe meer u erop traint, hoe beter je er in wordt. Helaas hebben we niet altijd heuvels en bergen in de omgeving. De Tacx trainers bieden dan een uitkomst, zij zijn uitermate geschikt om het klimmen te simuleren. Het beste kunnen we deze trainingen inpassen aan het einde van de Intensity periode en de Peak periode. Deze trainingen zijn zwaar, bereidt u zich er alvast maar op voor.
Trainingschema downloaden

Traptempotraining
Deze trainingen zijn vooral bedoeld om de souplesse te verbeteren zodat u makkelijk met veel omwentelingen kunt fietsen. Het gaat erom dat u met een hoge trapfrequentie goed in het zadel kunt blijven zitten. Mocht dit op een gegeven moment niet meer lukken dan kunt u het beste de trapfrequentie iets verlagen (en daar vast houden). BRT trainingen worden meestal uitgevoerd tijdens een duurtraining of hersteltraining. Deze trainingen komen we het gehele jaar tegen, maar zijn vooral belangrijk in de Base- en Build periode. Bij de onderstaande programma’s is het verzet opgegeven, dat is natuurlijk een richtlijn.
Trainingschema downloaden

Sprinttraining
Sprinten is een wezenlijk onderdeel van het wielrennen. Goed en hard sprinten is een gave waarvoor u de juiste aanleg moet hebben. Dat wil niet zeggen dat u uw sprintvermogen niet kunt verbeteren. Deze sprinttrainingen leveren hun bijdrage aan een beter sprintvermogen. Het “dichtrijden van een gat” zal na dit soort trainingen makkelijker gaan. Gezien de zwaarte van deze trainingen is deze geschikt voor gevorderde renners en alleen maar vanaf de Peak .periode
Trainingschema downloaden

Hersteltraining
Op de dag na een wedstrijd of een intensieve intervaltraining is het verstandig een hersteltraining uit te voeren. Deze training is bedoeld om het lichaam te laten herstellen van de zware inspanning. Let wel, u wordt niet sterker tijdens een training maar tijdens het herstel na een training. Neem altijd voldoende rust tussen de diverse trainingen en wedstrijden in.
Trainingschema downloaden