Materiaal

Fiets frames materiaal, voor en nadelen
In de loop der jaren is er veel veranderd op het gebied van fiets frames. Vroeger bestonden er alleen maar stalen fiets frames. Later werd vanuit de Formule 1 en de luchtvaart carbon erg populair onder de fiets frames.

In het profpeloton geldt carbon nog steeds als meest gebruikte materiaal soort. Aluminium is ook een tijdje erg populair geweest.  Daarnaast geld titanium als een exclusief alternatief op carbon.

Carbon
Carbon heeft de eigenschap erg licht te zijn zonder met een goede stijfheid waarbij het toch schokabsorberend is. Een fiets frame van carbon kan 1 kg wegen. De meeste bouwers van kwaliteitsframes maken fiets frames van carbon. Carbon is in zijwaartse richting steviger dan verticaal. Je hebt dan het voordeel dat het frame weinig buigt en hiermee geen energie verloren gaat. Carbon fietsen hoeven niet duur te zijn!

Voordelen: Carbon is erg licht en het roest niet, en is viermaal zo sterk als een stuk staal van hetzelfde gewicht. Een carbon fiets frame bestaat uit een stuk carbon en is daardoor zeer stevig en licht.

Nadelen: Carbon fiets frames zijn vaak duurder dan stalen of aluminium fiets frames. Daarnaast kan carbon scheuren als er te veel druk op komt te staan. Het repareren van een carbon frame kan erg duur zijn of zelf onmogelijk.

Aluminium
Eind jaren 90 waren aluminium fiets frames erg populair in het wielerpeloton. Het materiaal verving de stalen fiets frames. Anno 2013 zijn de goedkopere fiets frames nog van aluminium gemaakt. Het Amerikaanse merk Cannondale staat bekend als één van de beste aluminium frames.

Voordelen: Betaalbare fiets frames, het is erg licht en stijf te maken en het roest niet.

Nadelen: Niet schokabsorberend, zoals carbon, staal en aluminium. Een aluminium fiets frame kan moe worden. De metaalmoeheid zorgt voor een levensverwachting van 5 jaar voor een aluminium frame. Ook bij scheuren is een aluminium fiets frame moeilijk te repareren.

Staal
Een stalen fiets frames was vroegen erg populair. Het heeft door de hevige concurrentie van de andere materialen wel aanpassingen gekregen. Er zijn nieuwe constructietechnieken toegepast, zoals ovalen buizen, chroom legeringen of andere legeringen om de stalen fiets frames sterke en lichter te maken.Een moderne stalen fiets frame weegt ongeveer 1,5 kilogram.

Voordelen: Een goed gemaakt stalen fiets frame kan erg duurzaam zijn. Staal is goedkoop en redelijk comfortabel. Bij een ongelukje is een stalen fiets frame makkelijk te repareren.

Nadelen: Het grootste nadeel van stalen frames is dat het gaat roesten, gebruik daarom altijd anti roestspray. De meeste stalen frames die geen legeringen hebben zijn zwaar en niet stijf, waardoor veel energie verloren gaat.

Titanium
Dit materiaal is ook afkomstig uit de luchtvaart. Het staat bekend als een van de duurste materialen om een fiets frame van te maken. Door velen wordt titanium gezien als beste materiaal om een fiets frame van te maken.

Voordelen: Erg licht en sterk. Het is schokabsorberend, waardoor het een comfortabel gevoel geeft. Een titanium frame geeft ook geen roest problemen.

Nadelen: Heel erg duur, het is het duurste materiaal wat er te krijgen is.  Daarnaast is het moeilijk te repareren en te lakken.

Titanium fiets frames zijn vaak mooi afgewerkt.