Bochten & techniek

In de noordelijke landen hebben we vaak te maken met regen en bochtige routes. Een bocht goed nemen is meer dan alleen maar je remmen in knijpen en het stuur draaien. Hoe stuur je een bocht door?


Voor de bocht:

1. Als je een bocht ziet aankomen kom je iets omhoog om beter de gepaste snelheid te kunnen beoordelen. (door het omhoog komen vang je meer wind wat ook een remmend effect heeft) Als het wegdek nat is rem dan licht ruim voor de bocht om zo je remblokken droog te maken. Zo heb je vlak voor de bocht een betere remkracht ter beschikking om eenvoudig de juiste bochtensnelheid te bereiken.

2. De snelheid waarmee je de bocht door kan is afhankelijk van je ervaring, vaardigheid, het soort band, bandenspanning, het soort wegdek, de scherpte van de bocht en de weersomstandigheid.

3. Als je voor een bocht moet remmen, doe dit dan voor je de bocht in gaat. Mocht je schuingaand nog iets snelheid willen verminderen, doet dit dan met de achterrem. Remmen met de voorrem zal er voor zorgen dat je voorwiel in onbalans raakt, waardoor je eenvoudig ten val komt.


In de bocht:

4. Kijk de bocht door of focus je op het einde van de bocht. Kijk dus niet een paar meter voor je naar het wegdek.

5. Eenmaal in de bocht moet je de buitenste pedalen naar beneden houden. De binnenste pedalen raken zo het wegdek niet en je kunt met de buitenste pedalen druk zetten, waardoor je meer stabiliteit creëert.

6. In de bocht verlaag je je zwaartepunt door de handen gebogen onderin de beugel te hebben. Door meer achterop het zadel te gaan zitten, breng je het gewicht naar achteren. Zo krijg je meer gewicht op je achterwiel.


Bocht uit komen:

7. Bij het uitkomen van de bocht probeer je je fiets zo snel mogelijk weer recht te krijgen om je snelheid te behouden.


Extra tips:

1. Met regen zijn putten en witte markeerstrepen extra glad. Probeer hier indien mogelijk om heen te sturen. Ga er in ieder geval niet schuin overheen.

2. Let op bij rotondes. Het wegdek ligt vaak schuin voor de waterafvoer, hierdoor heb je minder grip.

3. Als het een periode mooi weer is geweest, en het begint vervolgens te regenen heeft alle vuiligheid op het wegdek geen kans gehad om weg te spoelen. Als het dan regent, hou dan rekening met extra glad wegdek.

4. De bandenspanning verlagen bij regen zorgt voor meer grip.