Algemene tips

  • Kijk na het fietsen altijd je banden na op steentjes of andere scherpe voorwerpen. Heb je iets in de band   gereden verwijder dit dan met een klein schroevedraaiertje. Laat de band vervolgens leeg en lijm het sneetje met seconde lijm.
  • Zadelpennen zakken soms heel langzaam in het frame zodat u zonder dat u het merkt lager komt te zitten. Vaak kom je er pas na een aantal maanden dat je postitie niet meer klopt of moet je er zelfs op geattendeerd worden door een collega fietser.
  • Plak daarom een klein plakbandje op de zadelpen. Zo ziet u altijd als het zadel gezakt is. Idien het zadel blijft zakken gebruik dan een montage pasta (niet te veel).
  • Pomp je banden altijd goed op. Dit zorgt er niet alleen voor dat de fiets beter rold maar zorgt er ook voor dat je minder lek gaat rijden. De bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band. Rond de 8 bar is een goede spanning voor de racefiets. Voor de mountainbike mag de druk rond de 2.5 – 3.0 bar zijn en voor een normale fiets rond de 4 bar. Bij de racefiets en mountainbike is het natuurlijk belangrijk welke ondergrond of welk weer het is. Bij regenweer mag je de band ongeveer een 0.5 -1.0 bar zachter zetten voor meer grip.
  • Bij het poetsen van carbon frames of onderdelen het liefst een pluizige doek nemen. Idien er een scheurtje of breukje in het carbon zit zal je dit meteen opvallen omdat er pluisjes achter het carbon blijven hangen.
  • Gebruik bij het smeren van de ketting bij voorkeur een druppelflesje ipv een spuitflesje. Dit voorkomt teveel smeren.
  • Leg bij het monteren van de buitenband altijd het merklogo bij de ventiel. Indien je lek gereden hebt en je hebt de binnen en buitenband van de velg is het makkelijk zoeken waar het scherpe voorwerpje in de band zit.
  • Controleer regelmatig de remrand van de velg. Deze kunnen voor landurige slijtage hol worden en dit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Indien je twijfeld kom dan even langs voor een second opinion.
  • Haal regelmatig de zadelpen uit je frame en doe er een weinig vet aan. Als zadelpennen langdurig in een frame zitten kunnen deze zo gaan oxideren dat ze niet meer uit het frame komen. Regelmatig invetten voorkomt dit. Montage pasta is hier het beste product voor. Dit voorkomt niet alleen corrosie maar zorgt ook dat het zadel niet meer zal zakken.
  • Indien je de bandafnemers vergeten bent en je hebt een lekke band, gebruik dan de snelspanners van de wielen als bandafnemers.
  • Het beste is het om de wielen van de fiets pas in de fiets te zetten als deze op de grond staat. Anders zou het wiel niet helemaal in de padden kunnen vallen en zou je ongemerkt je band door kunnen remmen.
  • Gebruik bandafnemers alleen voor het demonteren van de band. Bij het monteren NOOIT bandafnemers gebruiken. Monteer je de buitenband wel met bandafnemers heb je een grote kans de binnenband lek te prikken.
  • Indien je je fiets afgewassen hebt in de winter en het vriest zorg dan dat je je fiets op een warme droge plaats neerzet. Anders zouden de kabels en body kunnen bevriezen. Sta je op een tocht en je fiets trapt ineens door dan is de kans groot dat de body bevroren is. Een scheutje antivries over de body, of je fiets even warm neerzetten doet wonderen.
  • ’s Winters wordt er veel zout op de weg gestrooid tegen de gladheid. Indien je in de winter over de weg fietst zorg dan dat je je fiets als je thuiskomst goed afwast. (zie bovenstaande handleiding). Ook als je twijfeld of er zout ligt even de fiets afspoelen met ruim voldoende water.